Stery rowerowe to elementy budowy jednośladu, na które stosunkowo rzadko zwraca się uwagę. Poziom ich sprawności może jednak znacząco wpływać na komfort jazdy, gdyż są to dwa łożyska, których zadaniem jest utrzymanie płynnych ruchów kierownicy i widelca.
Stery rowerowe – rodzaje
Podstawowy podział sterów rowerowych obejmuje:
- stery klasyczne – stosowane do ram z nagwintowaną rurą sterową, umieszczana nad nimi nakrętka kontrująca pozwala niwelować luzy
- stery ahead – zbliżone do klasycznych, jednakże nie posiadają gwintów, a do usuwania luzów stosuje się tzw. gwiazdkę umieszczaną w rurze sterowej wraz z wkręcaną w nią ściskającą całość śrubą
- stery półzintegrowane – zasada działania jest podobna jak w sterach klasycznych, lecz stery są niemal całkowicie schowane w mufie ramy
- stery zintegrowane – miski stanowią tutaj integralną część ramy, w których bezpośrednio osadza się łożyska
- taperowana główka ramy – stosuje się tu łożyska różnej wielkości (szersze na dole i węższe u góry) w celu poprawy sztywności główki ramy
Co jeszcze warto wiedzieć o sterach rowerowych?
Stery rowerowe występują w kilku rozmiarach podawanych w calach. Ponadto, możemy wyróżnić kilka rodzajów łożysk: kulkowe, maszynowe i igiełkowe, z czego najbardziej polecanym jest maszynowe.